پنجشنبه، مرداد ۰۵، ۱۳۹۱

تهران به سراغ کاهش های بودجه ای می رود!


در ایران، رسانه ها از توافق مقامات ارشد دولت و مجلس برای کاهش هائی در بودجه، با هدف تقویت اقتصاد آسیب دیده از تحریم های غربی و تورم خبر می دهند.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از تهران با استناد به یک خبر ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران، اظهارات شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد در پی جلسه امروز مقامات اقتصادی دولت با نماینگان مجلس را نقل می کند که گفته است نتیجه این جلسه و گفتگوها به حداقل رساندن آثار تحریم هاست. وزیران نفت، بازرگانی و کشاورزی، و رئیس بانک مرکزی نیز در مذاکرات این جلسه شرکت داشتند.وزیر اقتصاد گفت ما در مورد صرفه جوئی ها در بوجه و توجه به تولیدات داخلی به توافق رسیدیم.
آیت الله علی خامنه ای رهبر ارشد دیشب در ملاقاتی با مقامات ارشد رژیم تاکید کرده بود که ایران در مقابل فشارهای غرب بر سر برنامه مورد اختلاف اتمی تهران تسلیم نمی شود.

رسانه های دولتی اظهارات وی را نقل کردند که گفته است ما نه تنها محاسباتمان را عوض نمی کنیم بلکه با اعتماد به نفسی بیشتر به مسیرمان ادامه می دهیم.
خامنه ای گفت عقب نشینی ایران از مواضعش، صرفنظر از دلائل توجیهی، و یا نشان دادن انعطاف پذیری، صرفا دشمن را تشویق می کند.
 جلسه غیر علنی امروز در شرایطی برگزار شد که گزارش های خبری در رسانه ها در باره مشکلات اقتصادی کشور به رغم دستورالعمل توام با اخظار دو هفته پیش وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در مورد احتناب از انتشار گزارش های راجع به آثار تحریم ها رو به افزاش گذاشته است.
خامنه ای که امسال را سال تولید داخلی و حمایت از سرمایه گذاری و نیروی کار اعلام کرده است، همراه با دیگر مقامات ارشد، شروع به تائید و اذعان گزندها و دشواری های ناشی از تحریم ها کرده اند، اما انکار می کنند که تحریم های غربی عامل اصلی است.  
خامنه ای گفت واقعیت این است که مشکلات اقتصادی در ایران وجود دارد اما ما نباید یکدیگر را سرزنش کنیم و تقصیر را به گردن یکدیگر بیاندازیم بلکه باید مشکات را از طریق وحدت و یکپاچگی برطرف کنیم. وی همچنین گفت مقامات باید از دعواهای بی فایده و منتشر ساختن آنها خودداری کنند.
آمریکا و اتحادیه اروپا در این ماه بر شدت تحریم های خود علیه ایران از طریق ایجاد فشار به صادرات نفتی ایران، که اقتصاد کشور بدان متکی است، افزوده اند تا تهران را وادار کنند فعالیت های اتمی اش را کاهش دهد. 
انتظار می رود تحریم ها صادرات نفتی ایران را، براساس برآوردهای آژانس بین المللی انرژی، قریب ۴۰ درصد کاهش دهد.
تحریم ها در عین حال قیمت اجناس وارداتی را بالا برده است، بخصوص که پول ایران نیز در سال جاری قریب نیمی از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داده است و تورم در سطحی بالا قرار دارد.
 آثار ناشی از تورم را می توان در عکس هائی که رسانه ها از صف هائی طولانی در مقابل مراکز دولتی توزیع مرغ با سوبسیدهای دولتی چاپ می کنند به وضوح دید.
قیمت مرغ در سوپر مارکت ها تقریبا سه برابر سال گذشته است.
بعضی از مقامات در ایران ترقی گزنده قیمت ها را به سوء مدیرت دولت نسبت می دهند.
به عنوان مثال ، علی لاریجانی رئیس مجلس هفته گذشته گفت فقط ۲۰ درصد مشکالات اقتصادی کشور ناشی از تحریم هاست و منشاء تورم را درناهنجاری های قانون یارانه ها دانست.