یکشنبه، شهریور ۰۵، ۱۳۹۱

جنبش غیرمتعهدها چیست؟


جنبش غیرمتعهدها که در حال حاضر ۱۱۸ کشور عضو آن هستند در سال ۱۹۶۱ و در اوج جنگ سرد به منظور موازنه بین ابرقدرت‌ها تشکیل شد.
مهم‌ترین فعالیت این جنبش نشست سران آن است که هر سه سال یک‌بار برگزار می‌شود. ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ به جنبش عدم تعهد پیوست.
از کارشناسان سیاسی معقتدند که با پایان جنگ سرد و فروپاشی اردوگاه سوسیالیسم، فلسفه‌ی وجودی جنبش کشورهای غیرمتعهد که ایجاد موازنه بین ابرقدرت‌های دوران جنگ سرد بود، از بین رفته و دلیلی برای ادامه‌ حیات آن وجود ندارد.
این در حالی است که به گفته محمدرضا فرقانی سخنگوی شانزدهمين اجلاس کشورهای غيرمتعهد در تهران، ایران برای ۱۳۸ کشور عضو اصلی و ناظر این جنبش دعوتنامه فرستاده ولی فقط ۳۱ کشور اعلام کرده‌اند در سطح سران یعنی رییس‌جمهور یا نخست‌وزیر در تهران حضور خواهند یافت.
تاکنون ۱۰ کشور اعلام‌ کرده‌اند که در سطح وزیر خارجه در این اجلاس شرکت می‌کنند. تعدادی از کشورها نیز اعلام کرده‌اند در سطح سفرا و نمایندگان خود در تهران در این اجلاس شرکت می‌کنند.
در حال حاضر مصر ریاست دوره‌ای این جنبش را بر عهده دارد که آن را در نشست شهریور ماه برای سه سال آینده به جمهوری اسلامی ایران واگذار می‌کند.