جمعه، اسفند ۱۱، ۱۳۹۱

آیا کمیته حقیقت یاب آرژانتینی، رفسنجانی و سردار وحیدی را سین‌جیم می‌کند؟


با تایید مجلس نمايندگان آرژانتين، «کميته حقيقت ياب» با همکاری جمهوری اسلامی ايران در زمينه انفجار تروريستی ۱۹ سال پيش در پايتخت آرژانتين، تشکیل خواهد شد. نام تعدادی از مقام‌های پیشین و فعلی جمهوری اسلامی در فهرست مظنونین آمده است.

وقتی ۸۵ نفر از شهروندان آرژانتینی که بیشترشان یهودی بودند، در ژانویه ۱۹۹۴، جان خود را در انفجاری در مرکز یهودیان بوینس آیرس از دست دادند، در مدتی کوتاه از تعدادی از مقام‌های جمهوری اسلامی به عنوان مظنون در این توطئه نام برده شد.
در سال ۲۰۰۶ نیز یک دادستان آرژانتینی از حزب‌الله لبنان که مورد حمایت جمهوری اسلامی است به عنوان عامل انفجار نام برد.
در سال ۲۰۰۷، اینترپل به درخواست دولت آرژانتین از تعدادی از شهروندان ایرانی و لبنانی را وارد فهرست «قرمز» خود کرد.
در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، وزرای خارجه ایران و آرژانتین در همین مورد دیدار کردند که توافق‌های بعدی منتهی به پیشنهاد دولت خانم کرشنر برای تشکیل کمیته حقیقت یاب شده است که به تایید پارلمان آرژانتین رسید. هفته پیش مجلس سنای آرژانتین با تشکیل این کمیته موافقت کرده بود.
با آنکه نام هاشمی رفسنجانی در فهرست اینترپل نیست، اما مقام‌های دادستانی آرژانتین در سال ۲۰۰۶ از رئیس جمهوری اسبق ایران به عنوان یکی از عوامل موثر در این توطئه نام برده‌اند و خواستار بازداشت او شده‌اند.
نام احمد وحیدی، فرمانده سابق سپاه قدس، وزیر فعلی دفاع جمهوری اسلامی نیز در فهرست اینترپل وجود دارد. همچنین علی فلاحیان و محسن رضایی نیز در میان مظنونین حاضر در این لیست هستند.
با این حال، دولت اسرائیل و گروهی از یهودیان آرژانتین با این توافق مخالفند و دولت آرژانتین را مورد انتقاد قرار داده‌اند.