دوشنبه، اسفند ۱۴، ۱۳۹۱

آمانو خواهان دسترسی فوری آژانس به پارچین شد


image
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست تا فورا دسترسی بازرسان این آژانس را به پایگاه نظامی پارچین فراهم کند.

به گزارش رویترز آمانو که خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سخن می‌گفت، اظهار داشت که فراهم آوردن دسترسی بازرسان آژانس به پارچین گام مثبتی خواهد بود که نشان می‌دهد ایران در خصوص نگرانی‌های آژانس قصد همکاری دارد.
آقای آمانو گفت که ایران باید بدون تاخیر و منتظر شدن برای به نتیجه رسیدن مذاکراتی که در بن بست قرار گرفته است با این امر موافقت کند.
مدیرکل آژانس اظهار داشت: من یک بار دیگر از ایران می خواهم که فارغ از توافق یا عدم توافق بر سر رهیافت ساختاری، بدون هیچگونه تاخیری با بازرسی فوری از پایگاه پارچین موافقت کند.
آقای آمانو افزوده است: فراهم کردن دسترسی به پارچین قدمی مثبت برای نمایش اراده ایران به تعامل با آژانس برای رفع نگرانی‌ها است.
گفتنی است ظن آن می‌رود که از پایگاه پارچین برای انجام آزمایش‌های مربوط به ساخت سلاح هسته‌ای استفاده می‌شود؛ اما ایران می‌گوید این تاسیسات یک مرکز هسته‌ای نیست و بنابراین الزامی برای اجازه دسترسی بازرسان آژانس به آن وجود ندارد.
در همین حال روز گذشته نخست وزیر اسراییل هم گفت که تلاش‌های بین‌المللی برای حل مناقشه اتمی از راه دیپلماتیک «نتیجه‌ای معکوس» دارد و به حکومت ایران زمان لازم را می‌دهد تا بمب هسته‌ای بسازد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، بنیامین نتانیاهو  مذاکرات غرب و آژانس با ایران را بی‌نتیجه دانست.