جمعه، اسفند ۱۱، ۱۳۹۱

راه‌های کاهش مصرف باطری گوشی‌های هوشمند


imageطرح: ترنج-وب
بعد از یک روز اس‌ام اس بازی و چند تا زنگ زدن و تلفن صحبت کردن، باطری گوشی خالی می‌شود و این در دنیای مدرن امروزی به معنای مرگ امکانات است. دانشمندان و شرکت های تولیدکننده آن‌ها چه فکری برای حل این مشکل کرده‌اند؟

این بار بی‌بی‌سی به بررسی علل کاهش عمر باتری گوشی‌های «سمارت‌فون» پرداخته است.
حقیقت ماجرا این است که وقتی از سیم‌کارت‌های نسل دو روی گوشی‌های قدیمی حرف می‌زنیم، ما توقع زیادی از گوشی‌ها نداریم. از آن‌ها حداکثر اس‌ام اس‌های متنی می‌خواهیم و تماس گرفتن با دوستان. اما وقتی گوشی هوشمند در دست می‌گیریم در حقیقت خلاصه شده یک کامپیو‌تر را در دست گرفته‌ایم که می‌خواهیم برایمان فیلم پخش کند، موسیقی با کیفی پخش کند و اپلیکیشن‌های فراوانی را اجرا کند. این تقاضا‌ها دیگر به باطری گوشی اجازه نمی‌دهد که یک هفته دوام بیاورد.
 دکتر آنجلا نیکوارا از مرکز تحقیقاتی علمی مرکز ابداعات دویچه تله کام که در سیلیکون ولی قرار دارد تحقیقاتی در این زمینه کرده است و به نتایجی درباره «تغذیه دیجیتالی» دست یافته است. او میزان تغذیه باطری گوشی‌های هوشمند را بررسی کرده و نتایج آن را با عنوان «چه کسی باطری من را کشت» منتشر کرده است.
او این تحقیق را با همکاری گروه دیگری از دانشگاه استنفورد انجام داده است و مقدار انرژی که گوشی برای وبگردی نیاز دارد و مصرف می کند را بررسی کرده است.
یکی از مواردی که ژول زیادی مصرف می‌کند اتصال به اینترنت است. مورد دوم وقتی اتفاق می‌افتد که درخواست ورود به یک سایت را به گوشی می دهید. این مقدار بر اساس محاسبه این گروه ۶ ژول بوده است. میزان مصرف باطری در حین تماشای سایت‌های مختلف متفاوت است.
برای مثال سایت هایی که ورژن موبایل دارند سبک ترند و باطری کمتری می‌خورند. استخوان بندی سایتهای مختلف بر پایه چیزی به نام CSS استوار است. بسته به اینکه برنامه نویس آن سایت چقدر آن را برای موبایل بهینه کرده باشد مصرف باتری متفاوت خواهد بود
مورد دیگر، نحوه ارتباط ما با اینترنت است. برای مثال وقتی با GPRS به اینترنت متصل شویم با وقتی که از Wi-Fi استفاده می‌کنیم فشاری که به باطری می‌آید فرق می‌کند.
همچنین اگر به تنظیمات گوشی خود اتکا کنید و آن را در حالت اتوماتیک بگذارید احتمال اینکه باطری کمتری مصرف کند بیشتر است. این میزان بسته به نوع گوشی و اینترنت مورد استفاده فرق می‌کند. بر اساس این یافته می‌توان نتیجه گرفت اگر باطری یک محصول بیشتر از دیگری دوام می‌آورد می‌تواند علت آن نه باطری بهتر و بادوام‌تر که طراحی محصولی باشد که فشار کمتری به باطری می‌آورد و به قول معروف کمتر گرسنه است تا انرژی باطری خود را بخورد.
محاسبه انبوهی از موارد علمی که باعث می‌شود باطری ته بکشد کار ساده‌ای نیست اما رعایت چند مورد زیر می‌تواند عمر بیشتری به باطری گوشی همراه هوشمند بدهد:
۱- ویبراتور را خاموش کنید
۲- نور گوشی را تا جایی که برای چشم‌هایتان ضرر ندارد کم کنید
۳- اپلیکیشن‌هایی که استفاده می‌کنیم را پس از مصرف، به طور کامل ببندیم تا همچنان اجرا نشوند
۴- وای فای، بلوتوث و شبکه‌های ارتباطی را زمانی که نیازی به آن‌ها نداریم قطع کنیم. این کار علاوه بر کاهش مصرف باطری، احتمال سرقت از گوشی را هم کم می‌کند.
۵- حتی الامکان گوشی را در فضای خیلی سرد یا خیلی گرم قرار ندهیم. اگر در منطقه‌ای به شدت سردسیر زندگی می‌کنید، بهتر است آن را داخل کیف چرمی یا کاموایی قرار بدهیم که کمی گرم بماند. سرما باطری را در بعضی مواقع از کار می‌اندازد. همچنین از قراردادن گوشی زیر نور خورشید یا در نقاطی از اتومبیل که آفتاب شدید روی آن می‌تابد خودداری کنید. گرما هم اگر بیش از حد باشد، قاتل باطری است.
۶- گوشی را طوری تنظیم کنید که در طی مدت کوتاهی که از آن استفاده نکردید غیر فعال باشد
۷- زمانی که به گوشی نیازی مبرم ندارید، آن را خاموش کنید.
۸- در گوشی‌های هوشمند بخشی وجود دارد که آخرین اخطار‌ها را به شما اعلام می‌کند. اگر آن را به صورت فعال کامل قرار ندهید و دسترسی به آن را محدود کنید، باطری کمتری مصرف می‌شود.
۹- درست شارژ کنید. بگذارید شارژ گوشی تمام شود و بعد از آن یکبار به طور کامل شارژ شود تا آسیبی نبیند. گوشی‌های هوشمند جدید کمتر باطری قابل تعویض دارند و به همین خاطر این مورد اهمیت زیادی می‌یابد.