چهارشنبه، فروردین ۲۱، ۱۳۹۲

٣٧ کشته و ٨٥٠ مجروح طبق آمار رسمی


bushehr-quake-fars-koocheh
زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۶.١ درجه در مقیاس ریشتر، ساعت ١۶:٢٢ سه‌شنبه بیستم فروردین، استان بوشهر را لرزاند. مرکز این زلزله شهر کاکی در شهرستان دشتی گزارش شده است. «مرکز لرزه‌نگاری کشوری» وابسته به مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زمین لرزه را در عمق ١٢ کیلومتری زمین ثبت کرده و از پس‌لرزه‌های قوی ۴.٨ و ۵.٣ ریشتری خبر داده است. «خبرگزاری رویترز» قدرت زلزله را ۶.٣ درجه در مقیاس ریشتر و در عمق ده کیلومتری زمین گزارش کرده است.
این زمین‌لرزه در جزیره کیش، بحرین، نقاطی از امارات متحده عربی و استان‌های مجاور بوشهر هم حس شده است. خبرها از شهر شیراز نیز حکایت از حس‌شدن زلزله در این شهر دارد.
آمارهای رسمی تاکنون،  از کشته شدن ٣٧ تن، مجروح شدن ٨۵٠ تن، تخریب صد درصدی هفتصد خانه و تعداد بسیاری واحد مسکونی با میزان تخریب از سی درصد به بالا حکایت دارند.

فرماندار دشتی در گفت‌وگو با «خبرگزاری فارس» گفت: «زلزله عصر امروز خسارت تخریبی زیادی در شهر شنبه داشته است». «سید علی هاشمی» افزود:  «در همین ارتباط  ستاد بحران شهرستان دشتی تشکیل شده است و درخواست نیروهای کمکی از شهرستان‌های دیر، جم و تنگستان صورت گرفته است».
وی همچنین گفت: «بر اثر این زلزله بخش‌هایی از کوه دیرمی و  مند ریزش کرده است».
آقای حسن‌وند، استاندار بوشهر در مصاحبه‌ای با شبکه خبر جمهوری اسلامی با متهم کردن رسانه‌های بیگانه به ایجاد تشویش درباره آسیب به نیروگاه بوشهر، گفت که هیچ مشکلی برای این نیروگاه پیش نیامده، در بوشهر همه چیز آرام است و در مناطق زلزله زده شهرستان دشتی نیز همه امکانات وجود دارد.
«عبدالکریم جمیری» نماینده بوشهر در مجلس: «به صورت دائم در ارتباط با مسوولان منطقه هستم، بین نیروگاه بوشهر و مرکز زلزله بیش از هشتاد کیلومتر فاصله است و هیچ گونه تاثیری در بوشهر و نیروگاه اتمی نداشته است». مجری شبکه خبر با تصحیح سخنان نماینده بوشهر گفت که نیروگاه در فاصله ١۵٠ کیلومتری کانون زمین لرزه قرار دارد.
خبرنگار شبکه خبر از شهر شنبه، گفت که خانه‌هایی با بافت‌ قدیمی در این شهر عمدتا تخریب شده‌اند و خانه‌های نوساز خسارت کمتری را متحمل شدند.
در استان بوشهر سه روز عزای عمومی اعلام شده است.