چهارشنبه، دی ۳۰، ۱۳۹۴

انتظار تغییر رفتار «ایران» خوش‌خیالی است

وزیر سابق دفاع آمریکا: انتظار نداشته باشید با توافق هسته‌ای، رفتار جمهوری اسلامی تغییر کند.

رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین دولت‌های اوباما و جورج بوش، می‌گوید که به معتدل شدن رفتار جمهوری اسلامی بعد از توافق هسته‌ای امیدوار نیست.
به گزارش بیزنس اینسایدر، رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین دولت‌های اوباما و جورج بوش، که به مدت ۲۷ سال نیز در استخدام سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا بوده است، می‌گوید که به معتدل شدن رفتار جمهوری اسلامی بعد از توافق هسته‌ای امیدوار نیست.
رابرت گیتس به بیزنس اینسایدر گفت که این طرز تفکر که جمهوری اسلامی به خاطر پذیرش توافق هسته‌ای، رفتاری ملایم‌تر در منطقه از خودش بروز خواهد داد، اشتباه است و فکر نمی‌کند چنین اتفاقی بیافتد.
لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی در مدت زمان بعد از دست‌یابی به توافق، دست از آزمایش‌ موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و نیز حمایت از بشار اسد بر نداشته است. به علاوه، در هفته‌های گذشته، نیروهای سپاه به سمت ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس، موشک پرتاب کردند که در فاصله ۱۵۰۰ متری ناو آمریکایی فرود آمد.
جمهوری اسلامی همچنین پیش از آزاد کردن چند «گروگان» ایرانی-آمریکایی از جمله جیسون رضائیان و امیر حکمتی و سعید عابدینی، به مدت یک روز ملوانان آمریکایی را در خلیج فارس دستگیر کرد و به نحوی تحقیر آمیز به نمایش‌شان گذاشت.
رابرت گیتس می‌گوید که بیش از سه دهه است به دنبال دیدن «معتدل‌»ها در جمهوری اسلامی است و از زمان ملاقات مقام‌های ایرانی  چند روز پیش از اشغال سفارت آمریکا در ۱۳۵۸ تا کنون، در این آرزو مانده است. به اعتقاد این رئیس پیشین سازمان سیا، بعد ۳۶ سال برانگیختگی ایدئولوژیکی و خلق و خوی جاه‌طلبانه‌ای منطقه‌ای‌اش، نمی‌توان انتظار تغییر رفتار از جمهوری اسلامی را داشت.
او همچنین انتظار ندارد اهداف ژئوپولیتیکی جمهوری اسلامی در اثر رسیدن به توافق هسته‌ای تغییر کند: «نگاه من این است که اعتقاد به اینکه جمهوری اسلامی تغییر رفتار خواهد داد و تدریجا متحول خواهد شد و شالوده دینی ایدئولوژیک و جاه‌طلبی‌ها و آرزوهای منطقه‌ای  و آرمان‌های هسته‌ای خود را به کنار خواهد گذاشت، کاملا غیر واقع‌بینانه است.»
با اینکه خود رابرت گیتس از کسانی بود که خواستار دست‌یابی به چنین توافقی بوده است، او گفت که این توافق «مخدوش» است و سر مذاکره‌کنندگان عملا کلاه رفته است. گیتس معتقد است که مذاکره کنندگان از خود ضعف نشان داده‌اند: «دولت در آوریل سال گذشته گفته بود که نیاز به بازدید بدون محدودیت از هر مکان در هر زمان ممکن را دارد» اما اکنون به گفته گیتس، چنین بندی در توافق وجود ندارد و همین عدم امکان بازرسی و بررسی، موجب نگرانی است.
گیتس معتقد است که اگر دولت اوباما پیگیری و سخت‌گیری بیشتری داشت، می‌توانست به توافق بهتری دست یابد.
بیزنس اینسایدر، بخشی از بدگمانی رابرت گیتس به جمهوری اسلامی را ناشی از تجربه‌اش در دوران وزارت دفاع می‌داند که جمهوری اسلامی از گروه‌های مسلح شیعه حمایت می‌کرد که دشمن آمریکایی‌ها محسوب می‌شدند. به گروگان گرفته شدن سه آمریکایی در عراق به‌وسیله یکی از گروه‌حای مسلح شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی، می‌تواند شاهدی بر نگرانی‌های رابرت گیتس باشد.
گیتس معتقد است که توافق هسته‌ای، فوریت مقابله با حرکت‌های جمهوری اسلامی و به هم‌زدن موازنه این رژیم در منطقه را بیشتر کرده است. او می‌گوید: «به نظر من، به موازات توافق، نیازمند  یک استراتژی بسیار تهاجمی آمریکا از طریق همکاری با متحدان عرب و اسراییلی در منطقه برای مقابله با دخالت‌های ایران، حمایت از تروریسم این رژیم و دیگر فعالیت‌های آنها هستیم.»