تنها در یک سال گذشته در کشور چین، جایی که به عنوان تهدیدکننده آزادی اینترنت مشهور شده، ۵۱ میلیون کاربر تازه وارد اینترنت شدهاند. این آمار را خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از مرکز اطلاعات شبکه اینترنت چین منتشر کرده است.
در مقایسه با سال پیش، جمعیت کاربران آنلاین در چین ۱۰ درصد افزایش داشته است و به رقم ۵۶۴ میلیون نفر رسیده است. این رقم در مقایسه با روسیه و آمریکا بیشتر است.
بخش زیادی از این رقم متعلق به افرادی است که از دستگاههای تلفن هوشمند برای گشت و گذار در اینترنت استفاده میکنند. در کنار آن، تبلتها و ابزارهای بیسیم دیگر هم ۱۸/۱ درصد افزایش پیدا کرده و در نهایت به ۴۲۰ میلیون نفر رسیده است.
علیرغم تلاشهایی که دولت چین برای محدودسازی اینترنت در این کشور انجام میدهد و سایتهایی مثل فیسبوک، گوگلپلاس و توییتر را به کلی مسدود کرده است، این افزایش رقم کاربران یک اتفاق محسوب میشود.
اما در طرف دیگر قضیه، بعضی از فعالان اینترنت ممنوعالخروج و تحت فشار هستند و کمپینهایی برای مبارزه با محدودیت آنها شکل گرفته است. از مشهورترین آنها «ایوِیوِی» هنرمند معاصر چینی است که در فعالیتهای اجتماعی هم شرکت دارد و یک ناراضی سیاسی نیز به حساب میآید.
اما عدهای از کاربران اینترنت تصمیم گرفتهاند او را با شبکههای اجتماعی به نقاط مختلفی به سفر ببرند. مخصوصا جاهایی که به نوعی با چین در ارتباط هستند. مثل شرکتهایی که شریک تجاری چین هستند یا سفارتخانه های مرتبط با آن.
شیوه کار به این صورت است که این عکس کارتونی او را که تیشرت توییتر پوشیده است بر روی تصاویر مربوط به اماکن مختلف میچسبانند و یا آنکه این را بزرگ چاپ میکنند و به نقاط مختلف برده و با او عکس میگیرند.
در صورتی که یک کاربر یکی از این دو کار را صورت دهد، میتواند عکس مربوط را در توییتر به صورت مستقیم به آدرس @aiww ارسال کند.