جمعه، شهریور ۱۰، ۱۳۹۱

یک آمریکایی در تهران؛ از بیت رهبری تا اجلاس جنبش عدم تعهد!

imageجفری فلتمن٬ دیپلمات بلندپایه آمریکایی که پیش‌تر معاون وزیر امورخارجه آمریکا بوده، به عنوان عضوی از هیأت سازمان ملل به تهران رفته و حتی با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار کرده است.
 به گزارش سایت المونیتور، فلتمن، معاون وزیر سابق امور خارجه در امور خاور نزدیک، با رهبر جمهوری اسلامی ایران به عنوان بخشی از همراهان بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد در تهران ملاقات کرده است.
همچنین فلتمن در زمان جنگ لبنان در سال دوهزار و شش میلادی، به عنوان سفیر آمریکا در این کشور خدمت می‌کرده است و گفته می‌شود که سیدحسن نصرالله، رهبر گروه نظامی حزب‌الله لبنان از دشمنان سرسخت وی است.
سفر این دیپلمات آمریکایی که از سه ماه پیش به سمت معاون امور خاورمیانه دبیرکل سازمان ملل منصوب شده، در رسانه‌های حکومتی ایران نیز بازتاب داشته است.

سایت رجا نیوز نوشته که: «بیش از سی سال است كه مقامات ارشد آمریكایی با تابلوی ورود ممنوع به ایران مواجه شده‌اند و حضور فلتمن در تهران،‌ اولین سفر یك مقام ارشد سابق امریكایی به تهران پس از انقلاب است؛‌ اگر چه دیك چنی معاون اول جنگ طلب بوش، پیش از دوران ریاست جمهوری جرج بوش و در مقام رئیس اجرایی شركت نفتی هالیبرتون و به دعوت مقامات كارگزارانی و البته نفتی دولت اصلاحات به تهران سفر كرده بود.»
رجانیوز به نقل از روزنامه لبناني النهار نوشته که دبیر کل سازمان ملل متحد به اصرار جفری فلتمن در شانزدهیمن اجلاس جنبش عدم تعهد حضور يافته است.
این در حالی است که آمریکا رسما نارضایتی خود را با سفر آقای کی‌مون اعلام کرده بود.
جفری فلتمن، در همه دیدارهای بان کی‌مون با مقام‌های ایرانی حضور داشته و سایت رسمی خامنه‌ای نیز عکسی از وی را در حالی که در اجلاس تهران نشسته، منتشر کرده است.
او در ملاقات دبیرکل سازمان ملل متحد با خامنه‌ای نیز کنار بان کی‌مون نشسته بود.