شنبه، مهر ۱۵، ۱۳۹۱

چطور با توییتر و فیس‌بوک کمپین کنیم؟

imageیک اپلیکیشن این امکان را فراهم آورده تا از طریق استتوس‌های فیس‌بوک و توییتر خود، به معترضین سوری کمک کنید. اما علاوه بر آن، اصولا چطور می‌توان از یک اپلیکیشن برای یک کمپین تازه استفاده کرد؟
نکته:
این راهنما به شما آموزش نخواهد داد که چطور یک اپلیکیشن بسازید، برای ساختن اپلیکیشن نیاز به فردی خواهید داشت که کدنویسی و برنامه نویسی بداند.
این راهنما شما را در ایجاد یک کمپین و هدایت اپلیکیشن پس از ساخت آن کمک خواهد کرد.
 گام اول:
هدف خودتان را مشخص کنید. در قضیه «Status4Syria» هدف پخش اخبار جنایاتی بود که به دست حکومت سوریه صورت می‌گرفت تا بلکه بتواند پشتیبانی جهانی را برای مخالفان سوری جذب کند.
 گام دوم:
اپلیکیشن خود را بسازید. برای این‌کار نیاز به همراهی یک برنامه‌نویس خواهید داشت تا اپلیکیشنی را طراحی کند تا از رابط‌های کاربری نرم‌افزاری توئیتر و فیس‌بوک استفاده کند.
این بدان معناست که اپلیکیشن قادر خواهد بود تا به اطلاعات فیس‌بوک و توئیتر افرادی که در آن عضو می‌شوند دسترسی داشته تا بتواند به طور خودکار پیام‌های وضعیت یا اِستَتوس را به روزرسانی کند.
 گام سوم:
یک وب‌سایت و یا یک صفحه فیس‌بوک درست کنید تا افراد بتوانند در آنجا برای دریافت اپلیکیشن ثبت‌نام کنند.
به عنوان نمونه نگاهی به وب‌سایت «Status4Syria» بزنید.
 نکته:
برای اینکار می‌توانید یک صفحه وبلاگ رایگان در وردپرس که به زبان فارسی هم در دسترس است، ایجاد کنید.
 گام چهارم:
چطور تصمیم می‌گیرید که چه پیغامی را، در چه زمانی منتشر کنید؟
اگر این پروژه را به تنهایی اداره می‌کنید می‌توانید از نظر پشتیبانان خود استفاده کنید. از افراد بخواهید تا توئیت‌ کنند و یا نوشته‌های خود را بر روی دیوار فیس‌بوک شما قرار دهند.
اگر شما در حال همکاری با سازماندهندگان دیگری هستید، یک مطلب با امکان اشتراک‌گذاری در گوگل درایو ایجاد کنید تا هرکسی که در آن جمع باشند امکان به اشتراک‌گذاری پیشنهاداتشان را داشته باشند.
شما همچنین می‌توانید از پرسش‌های فیس‌بوک برای فرستادن استتوس‌های پیشنهاد شده به روزشده بر روی صفحه فیس‌بوکتان استفاده کنید و پشتیبانان شما امکان رای دادن به آنها برای ارتقا یا کاهش رتبه آن را خواهند داشت.
 گام پنجم:
کمپین خود را به اطلاع عموم افراد برسانید تا از این اپلیکیشن استفاده کنند یک ویدئو برای کمپین خود درست کنید.
البته توصیه می‌شود در صورتی که احتمال آن می‌رود که کمپین شما حساسیت‌هایی را برای دولت کشوری که در آن زندگی‌ می‌کنید ایجاد کند هویت خود را در ویدئوها لو ندهید.
صفحه وب فعالیت خود را در توئیتر و فیس‌بوک به اشتراک بگذارید و از دیگران بخواهید که آنها هم آن را به اشتراک بگذارند. اگر لیستی از ایمیل‌ افراد گوناگون دارید برای آنها ایمیل زده و برای آنها از کمپین بگویید.
 گام ششم
برنامه شما برای اینکه افراد را دائما همراه نگه دارید چیست؟ علاوه بر به روز رسانی پیغام‌های وضعیت فراموش نکنید که اطلاعات عمومی را در خصوص فراخوان خود بفرستید.
این به روزرسانی‌ها را با جملاتی همراه کنید. مثلا بنویسید ایا می‌خواهید به این هدف و یا «cause» کمک کنید؟ پس فضای استتوس خود را به این کار اختصاص بدهید و در انتها هم لینکی به صفحه‌ای بدهید که امکان اشتراک آنها به اپلیکیشن موجود باشد.