یکشنبه، اسفند ۰۶، ۱۳۹۱

به گیرنده‌های خود دست نزنید! رئیس جمهوری مورد نظر دچار نقص فنی شده است


 با آنکه شش ماه به پایان دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد باقی است، اما صدا و سیما می‌تواند مصاحبه زنده تلویزیونی او را قطع کند و اعلام کند که بقیه گفتگو پس از نمایش سریال پخش خواهد شد. سامانه پیامکی دولت هم پیام داد: «صداوسیما در اقدامی غیرمنتظره پخش زنده گفت‌وگوی رادیو تلویزیونی رئیس‌جمهور را به بهانه پخش آگهی، سریال و موسیقی قطع کرد.»

  وقتی پخش مستقیم برنامه‌ای تلویزیونی با تاخیر انجام می‌شود، حتما دلایلی دارد...مثلا دیدارهای مستقیم فوتبال با تاخیری چند ثانیه‌ای پخش می‌شوند تا اگر احیانا نمایی «غیر شرعی» بود، مسوولان نظارت امکان حذف به موقع آن‌را داشته باشند. حتی در رسانه‌های مختلف دنیا از این تاخیر برای محو کردن برخی کلمات که گذر از خط قرمز محسوب می‌شود استفاده می‌کنند.
اما تاخیر بلند مدت در پخش تلویزیونی گفتگوی بالاترین مقام اجرایی یک کشور از سوی تلویزیونی دولتی، یک اتفاق جدید است.
گفت‌وگوی زنده رییس‌جمهوری، دیشب برای تشریح بودجه و مسایل مهم اقتصادی ترتیب داده شده بود و تعدادی از خبرنگاران خبرگزاری‌ها نیز در این برنامه حاضر بودند.
فارغ از آن‌که احمدی‌نژاد در باره حذف یارانه‌ها و برنامه‌های مهم اقتصادی دولت چه گفت، قطع یک‌جانبه و بدون دلیل گفتگوی او از سوی رسانه‌های مختلف زیر سوال رفته است. حتی صدای سامانه پیامکی اطلاع رسانی دولت (پاد) هم درآمد که با ارسال پیامی کوتاه اعلام کرد: «صداوسیما در اقدامی غیرمنتظره پخش زنده گفت‌وگوی رادیو تلویزیونی رئیس‌جمهور را به بهانه پخش آگهی، سریال و موسیقی قطع کرد.»
خبرگزاری مهر نیز اعلام کرد که خبرنگارش از جلسه رسانه‌ای با احمدی‌نژاد کسب اطلاع کرد که رئیس جمهوری نیز از قطع برنامه مصاحبه تلویزیونی بی اطلاع بوده است.
خبرگزاری ایسنا دیشن نوشت: «برنامه گفت‌وگوی زنده رییس‌جمهور با مردم همواره از سوی تلویزیون بطور کامل و زنده پخش شده است اما این‌بار که برای اولین بار علاوه بر مجری صداوسیما تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های دیگر نیز برای این برنامه به ریاست جمهوری دعوت شده بودند، صداوسیما در اقدامی غیرحرفه‌ای، بخش پرسش این خبرنگاران و پاسخ‌های رییس‌جمهور را به بعد از پخش سریال شبکه یک موکول کرد.»
خبرگزاری فارس اما اعتراضی نکرد و خبر از قطع موقت برنامه داد و با خط قرمز نوشت: «در این بخش از گفت‌وگوی زنده، به محض اینکه مجری برنامه از سایر خبرنگاران رسانه‌ها خواست که سوالات خود را مطرح کنند، پخش زنده سیما قطع شد و اعلام شد که ادامه گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با خبرنگاران، بعد از سریال تلویزیونی پخش می شود».