یکشنبه، بهمن ۲۹، ۱۳۹۱

پاسخ برادران لاریجانی، سکوت احمدی‌نژاد


ساعاتی پس از سخنان روز شنبه ٢٨ بهمن «آیت‌اله خامنه‌ای» و اشاره به آن‌چه رفتار «بد، نامناسب و خلاف شرع» سران سه قوه خواند و طی آن از استیضاح وزیر کار نیز توسط مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد، روسای دو قوه قضایی و قانون‌گذاری و عده‌ای از نمایندگان مجلس در نامه‌ها و مصاحبه‌هایی جداگانه، به این امر واکنش نشان دادند.تا لحظه تنظیم این خبر اما، واکنشی از سوی «محمود احمدی‌نژاد» رییس قوه مجریه گزارش نشده است.«صادق آملی لاریجانی» رییس قوه قضاییه در نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشت: «این‌جانب بر خود لازم می‌دانم از سوی خود و خانواده بزرگ دستگاه قضایی از بیانات ناصحانه و ارزشمند حضرت مستطاب‌عالی در جمع مردم شریف آذربایجان شرقی تشکر نموده و اعلام نمایم، در مسیر اجرای توصیه‌ها و تذکرات مشفقانه حضرتعالی همچون گذشته گام های استوار بر خواهیم داشت».

«علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی نیز در نامه‌ای نوشت: «حقیر لازم می دانم از تذکرات خیرخواهانه و منصفانه حضرتعالی در مورد رفتار قوا سپاس‌گزاری نمایم و آنچه از تذکرات به رعایت مصالح کشور توسط این بنده اشارت داشت با جان و دل پذیرا و آن را نصب‌العین کار خویش قرار خواهم داد و مطمئن هستم نمایندگان استیضاح‌کننده و قاطبه نمایندگان اندرزهای مشفقانه حضرتعالی را مبنای عمل خویش قرار خواهند داد و این نگاه بلند، بار دیگر عظمت و شوکت جایگاه تاثیرگذار ولایت فقیه را در نظام مقدس جمهوری اسلامی نشان می‌دهد».
از سوی دیگر، «احمد توکلی» نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و یکی از امضاکنندگان طرح استیضاح، به «خبرگزاری مهر» گفت: «چون رهبر انقلاب را فصل‌الخطاب می‌دانیم و وظیفه خودمان می‌دانیم که راهبردشان را محقق کنیم، از نظر ایشان استقبال می‌کنیم و برعهدی که همیشه با امام و رهبری داشته‌ایم، پایبندیم».
«علی مطهری» اما در گفت‌وگو با «خبرگزاری نسیم» گفت: «در جایی که دولت قانون شکنی می‌کند، مجلس نمی‌تواند به بهانه هم‌دلی سکوت کند». وی نیز با گفتن این‌که «اگر رهبری نظرشان را می‌فرمودند،‌ این کار (استیضاح) را انجام نمی‌دادیم»، افزود: «التزام به ولایت فقیه به معنای التزام عملی است؛ یعنی ممکن است با بعضی از نظرات ولی فقیه موافق نباشیم اما در عمل تابع باشیم».
سایت «خبرگزاری خانه ملت» وابسته به مجلس شورای اسلامی نیز نظرات عده‌ای از نمایندگان مجلس مانند «علاءالدین بروجردی»، «الیاس نادران»،‌ «مهناز بهمنی»،‌ «غلام‌رضا تاجگردون» و چندین تن دیگر را منتشر کرد که تمامی آن‌ها بر اطاعت از ولی‌فقیه و فصل‌الخطاب بودن وی تاکید داشتند.
آیت‌اله خامنه‌ای» رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با مردم تبریز، حوادث روز یکشنبه پانزدهم بهمن در جلسه استیضاح وزیر «کار، تعاون و رفاه اجتماعی»، را «بد، نامناسب و خلاف شرع» خواند و گفت که «فعلن» سران قوا را نصیحت می‌کند.
وی افزود: «متاسفانه رییس یک قوه به استناد یک اتهام ثابت نشده و حتی مطرح نشده در دادگاه، دو قوه دیگر یعنی مجلس و قوه قضاییه را متهم ساخت که کاری بد، ‌غلط، نامناسب،‌ خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف اخلاق بود».
رهبر جمهوری اسلامی استیضاح وزیر کار را نیز کاری غلط خواند و افزود: «‌استیضاح باید فایده‌ای داشته باشد اما چند ماه مانده به پایان کار دولت، ‌استیضاح یک وزیر آن هم به خاطر مساله‌ای که مربوط به وزیر نیست،‌ چه علت و فایده‌ای دارد؟»