یکشنبه، بهمن ۲۹، ۱۳۹۱

مه‌آفرید زیر چوبه دار، مهرگان و خاوری در کانادا


imageحکم اعدام مه‌آفرید امیرخسروی، متهم ردیف اول پرونده «اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومانی» توسط دیوان‌عالی کشور تایید شد. در همین حال، برادر و شریک این محکوم به اعدام، به دنبال گرفتن اقامت از کانادا است. محمود رضا خاوری، مدیر عامل سابق بانک ملی که متهم به دریافت میلیون‌ها دلار رشوه در ارتباط با همین پرونده شده، اینک شهروند کانادا است و به دور از دستان دستگاه قضایی جمهوری اسلامی.

با تایید احکام اعدام چهار تن از متهمین پرونده بزرگ فساد مالی، مه‌آفرید امیرخسروی، متهم اول پرونده به طناب دار نزدیک‌تر شد.
به گزارش ایسنا، احکام اعدام «مه‌آفرید امیرخسروی»مدیر عامل شرکت توسعه سرمایه گذاری امیرمنصور آریا و رییس هیات مدیره شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران، «بهداد بهزادی» معاون حقوقی شرکت آریا و عضو هیات مدیره شرکت گروه ملی فولاد ایران، «ایرج شجاعی» معاون منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری گروه امیر منصور آریا و «سعید کیانی‌ رضازاده» رییس بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز، پس از ۶ ماه تجدید نظرخواهی از سوی وکلای‌شان، توسط دیوان عالی کشور تایید شده است.
 «افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور» اتهام اصلی این محکومان به اعدام بوده است. رشوه‌خواری، اختلاس، کلاهبرداری، به‌دست آوردن مال نامشروع، پول‌شویی، جعل و استفاده از اسناد جعل شده و صوری از دیگر اتهام‌های این چهار نفر بوده است.
این پرونده ۳۹ متهم دارد و هنوز بررسی اتهام‌های چند نفر از جمله محمودرضا خاوری، رئیس سابق بانک ملی ایران که به کانادا گریخت به پایان نرسیده است.
سال پیش با انتشار حضور خاوری در کانادا، بخشی از جامعه ایرانیان نسبت به اقامت و شهروندی او به وزارت مهاجرت کاناداشکایت کردند. مه‌آفرید امیر خسروی در جریان دادرسی  از واریز رشوه سه میلیون و ۱۰۹ هزار دلاری به خاوری مدیر عامل سایق بانک ملی خبر داده بود. خرید یک خانه دو میلیون دلاری از سوی خاوری در منطقه‌ای در شمال تورنتو مورد توجهرسانه‌های کانادایی قرار گرفته بود. با این حال، آقای خاوری در نامه استعفای خود بانک صادرات  و «اداره کل امور شعب» بانک ملی را مسوول نابسامانی معرفی کرده بود.
محمد جهرمی، رئیس سابق بانک صادرات نیز در دفاع از خود، ضمن متهم کردن خاوری از رشوه‌هایی که خواهرزاده اسفندیار رحیم مشایی دریافت کرده سخن گفت. همچنین اسامی تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله رئیس کمیسیون امنیت ملی در ارتباط با این پرونده برده شد و حرف از رد صلاحیت آنان در صورت شرکت‌شان در انتخابات مجلس بود. علا‌الدین بروجردی، رئیس وقت کمیسیون امنیت ملی مجلس اما، دست داشتنش در این اختلاس را تکذیب کرد.
مهرگان امیرخسروی، رییس هیات مدیره شرکت امیر منصور آریا برادر و شریک تجارتی مه‌آفرید امیرخسروی اما سال پیش از کانادا سردرآورد و عکس او در رسانه‌های کانادایی منتشر شد. روزنامه معتبر گلوبد اند میل کانادا هم گزارشی از حضور مهرگان در کانادا منتشر کرد. گفته می‌شود دختر ۱۹ ساله مهرگان، خانه‌ای یک میلیون دلاری در مونترآل خریداری کرده است.
به این ترتیب، مه‌آفرید امیرخسروی که مانند برادرش و خاوری نتوانست به موقع از ایران خارج شود، اینک روزهای آخرش را سپری می‌کند.