جمعه، فروردین ۰۲، ۱۳۹۲

بررسی عملکرد «هم‌سو»ها با برنامه سیاست خارجی جمهوری اسلامی-۱

image
«بسته اجرایی وزارت امورخارجه قانون برنامه پنج‌ساله پنجم» مصوب هیات دولت، روی تقويت تعامل و همکاري «لابی»ها و بهره‌گیری از اساتید دانشگاه‌ها و یا مقام‌های سابق دولتی در کشورهای غیرهم‌سو، تاکید ویژه‌ای کرده است. به اعتقاد کارشناسان سیاسی، فلینت لورت و همسرش هیلاری مان لورت از مطرح‌ترین همراهان و سخن‌گویان جمهوری اسلامی در آمریکا هستند. فلینت لورت، تحلیل‌گر سابق سازمان CIA است که ازادانه به تهران رفت و آمد می‌کند.

چندی پیش، هیات دولت جمهوری اسلامی، «بسته اجرایی وزارت امورخارجه قانون برنامه پنج‌ساله پنجم» را تصویب کرد.
یکی از بندهای ویژه عملیاتی از بسته اجرایی، Track II diplomacy است. بر این اساس، سیاست خارجی جمهوری اسلامی با بهره‌گیری از اساتید دانشگاه‌ها، کارشناسان و یا مقام‌های سابق دولتی در کشورهای غیرهم‌سو، فشار بر این دولت‌ها را هدف قرار داده است.
بخشی از عملکرد کارشناسانی که پیش از این کارمند و یا مدیران دولت آمریکا بوده‌اند اما اکنون به مبلغین سیاسی دولت جمهوری اسلامی تبدیل شده‌اند از سوی افراد مختلفی زیر ذره بین رفته است.
شاید شاخص‌ترین حامیان جمهوری اسلامی در آمریکا، فلینت لورت و همسرش، هیلاری مان لورت هستند. فلینت لورت، کارشناس سابق سازمان CIA، جزو معدود تحلیل‌گران امنیتی‌ای است که به سادگی به ایران مسافرت می‌کند و با مشکلی نیز روبرو نمی‌شود. همسرش هیلاری مان نیز از کارشناسان سابق وزارت خارجه آمریکا است.
او که در دوران ریاست جمهوری جورج بوش از مدیران شورای امنیت ملی در حوزه خاور میانه بوده است، از جمله کسانی است که مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ را بارها در رسانه‌های مختلف آمریکایی و بر اساس داده‌هایی از جمله نظرسنجی تلفنی از راه دور را تایید کرده است.
بسیاری از کارشناسان سیاسی در واشینگتن و آمریکا، لورت‌ها را توجیه‌گران سیاسی جمهوری اسلامی می‌خوانند.
دکتر عباس میلانی، استاد علوم سیاسی دانشگاه استنفورد آمریکا، این زن و شوهر را «بلندگوهای تبلیغاتی رژیم اسلامی ایران در واشینگتن» می‌خواند. دکتر میلانی در نقدی که روی کتاب این زن و شوهر در «نیو ریپابلیک» نوشته است، این کتاب را بیانی بی‌شرمانه از سازشکاری با پارادایم رژیم تهران خوانده است. میلانی، این کتاب را «صدای» جمهوری اسلامی از زبان این زن و شوهر می‌داند، که تبلیغات‌چی نظرگاه‌های ایدئولوگ‌های نظام اسلامی هستند. او می‌نویسد که لورت‌ها به کسانی که جرات به چالش کشیدن نظام اسلامی را دارند، چه در خارج از ایران باشند و چه در خارج، حمله می‌کنند.
لورت در خرداد دو سال پیش در کنفرانسی یک روزه در واشینگتن، گفت که «در ایران، اکثریت حکومتی دینی را می‌طلبند و طرفداران رسیدن به حکومتی سکولار، بسیار کم‌تعداد هستند.»
 یک کارشناس سیاسی سه سال پیش به خودنویس گفته بود که لورت‌ها تنها به این دلیل کسی در دولت اوباما تحویل‌شان نمی‌گیرد، خلاف جریان حرکت کرده‌اند، اما هستند کسانی که بر این باورند که منافع اقتصادی موافقت با ایران بر عکس نظر همه، بیشتر از مخالفت است. چرا که در واشینگتن کمتر کسی حاضر است با ایران هم‌داستان شود، اما ایران بشدت نیازمند متحدانی در آمریکا است.
لورت بعد از سال ۲۰۰۹، به نحوه اطلاع‌رسانی بعضی از خبرنگاران رسانه‌های غربی از ایران معترض بود و برخی کارشناسان سیاسی معتقد بودند که لورت سعی می‌کرد فضا را برای گزارش‌گرانی که در مسیر ایران گام بر نمی‌دارند را خراب کند.
یک کارشناس امور ایران می‌گوید که بخشی از منافع آقای لورت و همسرش در مسائل نفتی است. هیلاری مان لورت، مدیر یک شرکت مشاوره «انرژی» است.