سه‌شنبه، اسفند ۲۲، ۱۳۹۱

ایران جزو پنج کشور جاسوس اینترنت است


20130311-internet-spying
روز سه‌شنبه ٢٢ اسفند، سازمان «گزارشگران بدون مرز» با انتشار گزارشی، دولت‌های پنج کشور «سوریه، چین، بحرین، ویتنام و ایران» را به جاسوسی مداوم با استفاده از فن‌آوری پیشرفته در اینترنت علیه روزنامه نگاران و فعالان سیاسی مخالف، متهم کرد.

«گزارشگران بدون مرز» در این گزارش که همزمان با «روز جهانی مبارزه با سانسور سایبری» منتشر شده است، با قید این که «در حال حاضر ۱۸۰ تن در جهان به دلیل ارسال خبر در اینترنت، در زندان هستند، نوشته که دولت‌های پنج کشور یادشده، کاربران را به صورت فعالانه زیرنظر داشته و به ورود غیرقانونی به شبکه‌های کامپیوتری خبرنگاران در اینترنت دست می‌زنند. «گزارشگران بدون مرز» این کار را به‌شدت ناقض حقوق بشر و آزادی گردش اطلاعات خوانده است.
بنا بر این گزارش، کشورهای مذکور در ماه‌های اخیر با استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته‌ی شرکت‌های خصوصی، نظارت‌های اینترنتی خود را شدت بخشیده‌اند.
«گزارشگران بدون مرز» همچنین از پنج شرکت که محصولات مورد استفاده برای نقض حقوق بشر و آزادی اطلاعات به دولت‌ها می‌فروشند، با عنوان «دشمن اینترنت» نام برده و آن‌ها را «مزدوران عصر دیجیتال» خوانده‌ است.
گزارشگران بدون مرز وعده داده که در ماه‌های آینده، نام‌های جدیدی را به پنج شرکت «گاما، تراویکور، هکینگ تیم، ایمسیس، و بلو کوت» اضافه کند.