چهارشنبه، فروردین ۲۸، ۱۳۹۲

بزرگ‌ترین زمین‌لرزه ۱۱۳ سال اخیر، سیستان و بلوچستان را تکان داد


imageساعاتی پیش زمین‌لرزه‌ای شدیدی زاهدان و منطقه جنوب سیستان و بلوچستان را لرزاند. با وجود قدرت بالای این زلزله که بزرگ‌تر از ۷ ریشتر است، به خاطر عمق ۱۰۰ کیلومتری کانون زلزله، و تراکم بسیار کم جمعیتی، میزان خسارت بسیار محدود بوده است. تکان‌های این زمین‌لرزه در هندوستان و حاشیه خلیج فارس حس شده است.

به گزارش فارس و ایسنا شدت این زمین‌لرزه به حدی بود که مردم از خانه‌های خود خارج شده و به کوچه و خیابان ریختند.
هنوز از خسارت‌های احتمالی این زمین‌لرزه گزارشی در دست نیست اما شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی ایران تا این لحظه از جان باختن ۴۰ نفر بر اثر این زمین‌لرزه خبر داده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر ایران، نام شهرهای خاش، زاهدان، ایرانشهر در ایران، و رودبار در افغانستان و مسقط در عمان به عنوان مناطق زلزله‌زده بیان شده است.
اما فارس اعلام کرده است که وضعیت عادی است و فقط ۳ نفر مجروح شده‌اند.موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران قدرت این زمین‌لرزه را ۷/۵ ریشتر  اعلام کرده در حالی که  سازمان زمین شناسی آمریکا بزرگی این زلزله را ۷/۸ ریشتر اعلام کرده است.
در همین حال ارتباطات مخابراتی منطقه سراوان که مرکز زلزله است قطع شده است.
مهدی زارع، معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی نیز در این خصوص گفته است که زمین‌لرزه امروز بزرگ‌ترین زلزله طی ۵۰ سال اخیر ایران بوده است. اما با توجه به آمار موجود، زمین‌لرزه ۱۱۳ سال پیش سیلاخور با بزرگی ۷/۴، بزرگ‌ترین لرزه ایران‌زمین پیش از لرزه امروز بوده است.
گفتنی است بنا به سرشماری سال ۱۳۸۵ سراوان حدود ۱۷۳ هزار نفر، خاش بیش از ۱۹۰ هزار نفر جمعیت دارد که اغلب آنان بلوچ هستند. همچنین کوه آتشفشان تفتان در نزدیکی مرکز زلزله واقع است.
به دلیل عمق زیاد کانون زلزله، (۹۵-۱۰۰ کیلومتر) میزان خسارت سطحی بسیار محدود بوده است.
.....
اخبار تکمیلی حکایت از آن دارد که این زلزله شدید خسارات چندانی نداشته است.

فرماندار سراوان در این خصوص به خبرگزاری ایرنا گفته است تلفات سراوان تنها ٢٧ مجروح بوده است.

تلویزیون دولتی ایران گفته است که منابع امدادی خبر پرس‌تی‌وی مبنی بر به جا ماندن چهل کشته را تایید نمی‌کنند.
جدید: بر اساس گزارش‌های رسیده از پاکستان، ۱۳ شهروند پاکستانی در شهر کویته جان خود را در اثر این زمین‌لرزه از دست داده‌اند.
لرزه‌های این زمین‌لرزه در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز حس شده است.