پنجشنبه، فروردین ۲۹، ۱۳۹۲

۳۰۰۰ آقازاده دانشجو در خارج از کشور تمایلی به بازگشت ندارند

image
یک وب‌سایت نزدیک به دولت نوشت که سه هزار نفر از فرزندان مقام‌های جمهوری اسلامی که در کشور‌های خارجی مشغول به تحصیل هستند حاضر به بازگشت به ایران نیستند.

سایت «جوان آنلاین» در این خصوص نوشت: «با گذشت دو سال و هشت ماه از قرار گرفتن عزم مجلس بر بازگرداندن آقازاده‌های شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج به کشور از طرفی و افزایش ظرفیت دانشگاه‌های داخلی در رشته‌ها و مقاطع مختلف، گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد همچنان فرزندان مسوولان که برای تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند برای بازگشت به کشور مقاومت می‌کنند و آیین‌نامه‌های صادر شده تنها برای غیرآقازاده‌ها اجرایی می‌شود.»
این سایت افزوده از حدود سه سال پیش مجلس٬ وزارت علوم و امور خارجه تلاش‌ها برای بازگرداندن این آقازاده‌ها را آغاز کرده‌اند، اما تلاش‌های آنها شکست خورده و آقازاده‌ها مقاومت می‌کنند.

«جوان‌آنلاین» در ادامه به این نقل قول سلیمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس که گفته بود «مجلس تا بازگرداندن تمام کسانی که با استفاده از رانت برای تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند، تلاش خواهد کرد و این موضوع هرگز دستخوش مرور زمان نمی‌شود» پرداخته و نتیجه گرفته است که این موضوع مشمول مرور زمان شده است.

گفتنی است پیشتر نیز سایت «تعامل» از تحصیل ۴۰۰ نفر از فرزندان مقام‌های جمهوری اسلامی در بریتانیا خبر داده و خواستار بازگشت آنها به ایران شده بود. این سایت نوشته بود مردم این پرسش را دارند که «فرزندان مسئولین ایرانی از چه طریقی برای ادامه تحصیل به غرب می‌روند و چرا اینان تمایل شدید به تحصیل در خارج از ایران را دارند؟»