دوشنبه، اردیبهشت ۰۹، ۱۳۹۲

سفر هیأت مصری به تهران درباره بحران سوریه

چند مقام مصری برای بحث در زمینه بحران سوریه با مسؤولان جمهوری اسلامی ایران، امروز وارد تهران شدند.


عصام الحداد، معاون رییس‌جمهوری مصر در امور روابط خارجه و همکاری‌های بین‌المللی و رفاعه الطهطاوی، رییس دفتر رییس جمهور با هدف «بررسی راه‌های فعال‌سازی طرح چهارجانبه مصر» به تهران سفر کرده‌اند.
محمد مرسی، رییس جمهوری مصر، در کنفرانس اضطراری سران کشورهای اسلامی در مکه که سال گذشته برگزار شد، پیشنهاد تشکیل یک کمیته چهارجانبه برای یافتن راه حلی سیاسی بحران سوریه با حضور قاهره، تهران، ریاض و آنکارا را مطرح کرد.
گرچه تشکیل این کمیته با استقبال ایران مواجه شده اما عربستان سعودی از شرکت در جلسات کمیته امتناع کرد و مذاکرات بین ایران و ترکیه و مصر ادامه یافت.

با این حال، علی اکبر صالحی، وزیر امورخارجه ایران، امروز با بیان اینکه «به صورت مستمر» با محمد کامل عمرو همتای مصری خود در حال رایزنی است تا «تحرک بیشتری» به پیشنهاد مُرسی بدهد، گفت: «اعلام کردیم آماده هستیم میزبان اجلاس بعدی کمیته چهار جانبه حل بحران سوریه باشیم و اگر قرار شد میزبان کشور دیگری از جمله عربستان سعودی باشد، در آن اجلاس شرکت کنیم.»
به تازگی پروازهایی میان ایران و مصر برقرار شده، هنوز رابطه دو کشور به حالت عادی باز نگشته است.
 چندی پیش جمعیتی از مصریان خشمگین به اقامتگاه رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره حمله کردند.
 خبرگزاری مهر به نقل از یک سایت مصری نوشته که از سرگیری روابط تهران –قاهره به شکل رسمی در راس برنامه کاری هیات مصری به تهران قرار دارد.