چهارشنبه، فروردین ۲۰، ۱۳۹۳

ایران برای تولید بمب اتم فقط دو ماه زمان نیاز دارد

وزیر امور خارجه آمریکا
jankeri.در حالی که در مذاکرات اتمی ایران و گروه پنج به علاوه یک در وین در جریان است، آمریکا روز سه‌شنبه هشتم آوریل اعلام کرد که اگر ایران تصمیم بگیرد بمب اتمی بسازد، این توانایی را دارد که ظرف دو ماه مواد لازم برای ساخت آن را تولید کند.
«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه هشتم آوریل در نشست پرسش و پاسخ سنای آمریکا با اعلام این مطلب، گفت ایران در صورت از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند ظرف دو ماه مواد لازم برای ساخت جنگ افزار اتمی را به دست آورد. او تاکید کرد که در این صورت، تهران با «پاسخ مستقیم» واشینگتن مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» «جان کری»، وزیر امور خارجه آمریکا، هم‌چنین گفته است: «من فکر می‌کنم امروز این را همه می‌دانند که ما با یک دوره معروف به “زمان رسیدن” ظرف دو ماه روبرو هستیم».
«رویترز» در این رابطه گزارش داده است، «زمان رسیدن» طول دوره‌ای است که ایران می‌تواند اورانیوم لازم برای تولید یک بمب اتمی را تولید کند، اگر تصمیم بگیرد که این سلاح کشتار جمعی را بسازد.
در حالی که غرب می‌گوید هدف ایران از دنبال کردن برنامه هسته‌ایش و گسترش آن، دستیابی به دانش ساخت بمب اتمی است تهران این ادعا را رد کرده و هدف از این برنامه را استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و تولید برق عنوان می‌کند.
ایران و کشورهای آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در قالب گروه پنج به علاوه یک در حال مذاکره برای دستیابی به توافق نهایی برای حل و فصل برنامه هسته‌ای تهران هستند.
طرفین از روز سه شنبه، دور سوم مذاکرات خود را در وین آغاز کردند و آن گونه که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفته است این امید هست که از اردیبهشت ماه پیش نویس توافق جامع و نهایی تهیه شود.
دو طرف تا بیستم ژوئیه فرصت دارند تا توافق موقت ژنو که سوم آذر پارسال میان طرفین حاصل شد را به توافقی پایدار و نهایی تبدیل کنند.