شنبه، فروردین ۱۶، ۱۳۹۳

بنزین و گازوئیل از اول اردیبهشت گران می‌شود

افزایش قیمت‌ها هم‌چنان در دستور کار دولت تدبیر و امید

دولت تدبیر و امید پس از افزایش قیمت آب، برق و گاز، در جهت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه، افزایش قیمت بنزین و گازوییل را هم در دستور کار خود قرار داد.
در حالی که دولت در مصوبه‌ای ۷ ماده‌ای، منابع و مصارف حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی سال جاری را تعیین کرده است، مجلس خبر از افزایش بنزین دو نرخی می‌دهد.
به گزارش مهر، غلامرضا کاتب، سخن‌گوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به اقدامات اولیه دولت در افزایش قیمت آب و برق و گاز، گفت: «در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت بنزین دو نرخی خواهد بود و قیمت بنزین سهمی‌ای حدود ۷۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد حدود ۱۰۰۰ تومان خواهد بود.»
وی تاکید کرد که بنزین دو نرخی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هم‌چنان ادامه دارد.
این در حالی است که بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت اعلام کرده که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای عرضه بنزین تک نرخی آمادگی دارد.
اما امیرعباس سلطانی‌، عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید که وضعیت تک نرخی یا دو نرخی شدن بنزین، تا روز سه‌شنبه مشخص خواهد شد.
جلیل جعفری، دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس هم با تاکید بر این‌که دولت باید طبق قانون از ابتدای سال قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد، اظهار داشت: «برخی معتقدند قیمت بنزین تک نرخی باشد اما فکر می‌کنم بنزین سهمیه‌ای باید حفظ شود چرا که عده‌ای مصرف خود را با میزان سهمیه هماهنگ می‌کنند و بیش از سهمیه مصرف نمی‌کنند.»
وی در خصوص افزایش نرخ گازوییل گفت: «شیب افزایش قیمت گازوییل باید ملایم باشد چرا که با حمل و نقل کالا به صورت مستقیم ارتباط دارد و افزایش نرخ حمل و نقل نقش زیادی در نرخ تورم دارد. در حال حاضر دو نرخ برای گازوییل داریم که افزایش قیمت گازوییل از ۳۵۰ تومان به ۴۵۰ و گازوییل ۱۵۰ تومانی به ۲۰۰ تومان مناسب‌تر است.»
افزایش قیمت بنزین و گازوییل در حالی کلید خورده است که تکلیف سهمیه‌های باقی مانده در کارت‌های مصرف کنندگان هم‌چنان نامشخص است.
سال گذشته معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت درباره سهمیه‌های باقی مانده به فارس گفته بود: «دو راهکار برای سهمیه‌های باقی مانده در کارت‌های سوخت مردم پیش‌بینی کرده‌ایم که یک راهکار آن است که سهمیه‌ها باقی بماند و در یک مهلت ۴ یا ۶ ماهه مردم فرصت استفاده از این سهمیه‌ها را داشته باشند، بنابراین هیچ سهمیه‌ای از هیچ خودرویی از بین نمی‌رود و راهکار دوم آن است که اگر سهمیه ۴۰۰ تومانی دارید و قیمت بنزین ۸۰۰ تومان باشد، شما می‌توانید به ازای سهمیه ۴۰۰ تومانی دو لیتر بنزین بزنید.»
گفتنی است، عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ضمن اعلام افزایش واردات بنزین به روزانه ١٠ میلیون لیتر با موافقت قطعی دولت، گفت: «بنزین وارداتی جایگزین بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها در سال جدید خواهد شد.»