چهارشنبه، فروردین ۰۷، ۱۳۹۲

کلک یارانه‌ای دولت به سبک «دور دنیا در ۸۰ روز»


image
بررسی دیر و زود دادن‌ یارانه‌ها نشان می‌دهد که از نظر تقویمی، یک ماه گم شده و دولت، آن یک ماه یارانه نداده است! احمدی‌نژاد عملا با بازی با تقویم، همان کاری را کرده که فیلاس فوگ انگلیسی کرد؛ با این تفاوت که احمدی نژاد احتمالا می‌داند دارد چه کار می‌کند!

 در رمان معروف ژول ورن به‌نام دور دنیا در ۸۰ روز ، فیلاس فوگ با دوستانش شرط می‌بندد که دور دنیا را در ۸۰ روز طی کند و برای این کار برنامه ریزی می‌کند .
 ‌او حرکت خود را به سمت شرق آغاز می‌کند و با اینکه سفرش ۸۱ روز طول می‌کشد و او یقین دارد دیر رسیده است ناگهان متوجه می‌شود به خاطر آغاز حرکت از سمت شرق از نظر تقویمی ۱ روز صرفه جویی کرده است و شرط را برده است!
 با نگاهی به زمان‌های پرداخت یارانه‌ها از زمان آغاز ان ملاحظه می‌شود  با دیر و زود دادن‌ها، یارانه از نظر تقویمی یک ماه گم شده و دولت آن یک ماه یارانه نداده است!
 زمانی که مانند حقوق ماهانه، پرداخت‌ها تا زمانی که کارمند شاغل است ادامه دارد اگر زمان پرداخت جابه جا شود این مورد پیش می‌آید لذا ثابت بودن زمان‌های پرداخت مهم است در حالی‌که در کارقراردادی با مبلغ ثابت، اگر اقساط این مبلغ  عقب جلو شود در میزان مبلغ تغییری رخ نمی‌دهد.
 این غیر از ضرر و زیان دیرکرد است.
 مثلا تاخیر ۱۲ روزه در مرداد ۹۰ را در نظر بگیرید که سود بانکی در همان زمان ۱۶ درصد بوده است.
 مبلغ یارانه ها در حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان در ماه است، بنابراین سود حاصل از دیرکرد تنها در همین مورد در حدود ۱۷ میلیارد تومان بوده است!
 این مبلغ قابل بازخواست است، ولی گردن دولت بعدی خواهد بود که انواع و اقسام تعهدات برای‌اش به ارث خواهد رسید و این در حالی‌است که درآمد دولت حاصل از گران کردن حامل‌های انرژی بی وقفه وصول شده است، این یعنی ۳۵۰۰ میلیارد تومان پول اضافه!
 اگر آقای فوگ انگلیسی نمی‌دانسته چه‌کار دارد می‌کند، نویسنده بعید می‌داند احمدی نژاد نداند!